Forse omzetgroei voor SodaStream

21-02-2017

SodaStream heeft boekjaar 2016 bruisend afgesloten. De fabrikant van bruiswatertoestellen zag de verkoop in Europa sterk stijgen in het laatste kwartaal, met als resultaat een omzetstijging van 18%. Daarmee hoorde Europa, met een omzet van $74,8 miljoen, in het vierde kwartaal tot de best presterende regio’s. 

Sterk vierde kwartaal

Ook wereldwijd ging het SodaStream in het laatste kwartaal voor de wind. In de laatste maanden van 2016 werden ruim 941.000 SodaStream apparaten verkocht. Hierdoor steeg de omzet met 16,7% naar $131,8 miljoen. De brutowinst (EBITDA) steeg met een nette 122,3% naar $24,8 miljoen. Onder de streep hield SodaStream hier een nettowinst van $15,6 miljoen aan over. Een flinke stijging van 213% ten opzichte van het vierde kwartaal in 2015.

SodaStream blijft marktleider

Het afgelopen jaar verstevigde SodaStream haar positie als marktleider ten opzichte van concurrent Perrier. Wereldwijd werden in 2016 meer dan 2,9 miljoen SodaStream apparaten verkocht. Een stijging van 22% ten opzichte van 2015. De jaaromzet steeg daardoor met 14,5% naar $476,1 miljoen. De brutowinst (EBITDA) steeg licht met 102,9% naar $75,8 miljoen. Met een stijging van 105,9% boekte SodaStream een record nettowinst van $44,5 miljoen.

SodaStream verklaart het succes aan de hand van hun sterke herpositionering naar bruiswatermerk. Country Manager Benelux Johan Schepers: “Consumenten in Nederland zijn steeds meer op zoek naar ecologisch verantwoorde oplossingen en een gezonde levensstijl. SodaStream biedt daar een antwoord op, en dat merken we duidelijk in onze kwartaal- en jaarcijfers ook in Nederland waar we een heel beperkte distributie hebben. Nederland is voor 2017 een groeimarkt voor SodaStream. Naast de huidige distributiekanalen als bol.com en Mediamarkt zoekt SodaStream actief naar nieuwe verdeelpunten.”

Product van het Jaar

Dat de bruiswatertoestellen in de smaak vallen bij de Nederlandse consument blijkt niet alleen uit de cijfers: het Crystal toestel werd verkozen tot ‘Product van het Jaar’. Nederlandse consumenten zoeken steeds vaker naar producten die hen tijdswinst opleveren, en een gevoel van vrijheid geven. Schepers: “Het is duidelijk dat SodaStream tegemoet komt aan de behoeften van de consument. We vinden dit een heel mooie bekroning, en het geeft ons nog meer zin om ervoor te blijven gaan.”

Over SodaStream

SodaStream biedt een duurzaam alternatief voor bruisend water en is wereldwijd marktleider op het gebied van bruiswatertoestellen voor thuis. Met SodaStream maak je kraanwater in een handomdraai bruisend en hoef je nooit meer met flessen bruisend water uit de supermarkt te sjouwen. SodaStream is het ideale toestel voor iedereen die het drinken van kraanwater graag spannend maakt. De intensiteit van de bubbels bepaal je zelf. Kortom, meer verfrissing, minder gesleur.

SodaStream is actief in 45 verschillende landen en werkt aan uitbreiding. In Nederland is SodaStream verkrijgbaar bij onder andere Bol.com en Mediamarkt. In 2017 wordt het aantal winkels flink uitgebreid.

Noot voor de redactie

Neem voor meer informatie over SodaStream contact op met Paul Clappers via sodastream@fnke.nl of bel 026-711 22 22. Hi-res beeldmateriaal vind je in de pressroom van SodaStream.

 

Download presskit
Forse omzetgroei voor SodaStream
Forse omzetgroei voor SodaStream